Wat te doen na.......

VERDOVING

U hebt bij een van onze tandheelkundige behandelingen een verdoving gekregen.

Deze houdt bij een normale hoeveelheid anesthesie vloeistof zo’n drie uur aan. Daarna voelt u de verdoving weg trekken. Soms moet er meer vloeistof worden gebruikt om een goede verdoving te krijgen. Dan kan het zijn dat het langer duurt voordat de verdoving is uitgewerkt. Als de verdoving de volgende dag nog voelbaar is dan kunt u beter even contact met ons opnemen.

VULLING(EN)

Het kan zijn dat u na het aan brengen van de vulling nog wat napijn heeft. Dit kan verergeren na het eten en drinken van warme- en/of koude spijzen/dranken. Dit kan een reactie van de vulling op de tand of kies zijn (zeker bij witte vullingen) maar moet met een paar dagen verdwenen zijn. U kunt dan eventueel een pijnstiller slikken zoals Paracetamol. Mocht de pijn in de loop van de dagen verergeren en spontaan s ’nachts optreden dan kunt u contact met ons opnemen. Dit dient u zeker te doen als de wang dik begint te worden, daar waar de nieuwe vulling zit. Bij een dikke wang kunt u sowieso beter even contact opnemen.

EXTRACTIE(S)

Bij u zijn er een of meer tanden en/of kiezen getrokken.

Na de behandeling:

Houd het meegekregen gaasje een half tot een heel uur op de wond en bijt stevig dicht. Mocht de wond later nog wat nabloeden doe dan wederom een gaasje op de wond en bijt nog een half uur dicht. De wond geneest het best wanneer het bloed goed kan stollen. U mag de eerste dag de wond niet schoonspoelen. Vanaf de tweede dag kunt u de tanden weer gewoon poetsen, behalve daar waar het pijn doet of daar waar de wond zit. Als aanvulling kunt u de mond spoelen met lauw water waarin wat zout is opgelost.

Als de verdoving is uitgewerkt kunt u alles weer eten en drinken, maar liever een beetje aan de andere kant. Het mag niet te warm of te koud zijn. Alcohol en roken vertragen het genezingsproces en kunnen de pijn doen toenemen. Na de behandeling kunt u pijn krijgen en een gezwollen gezicht. Dit is normaal en u kunt hier tot ongeveer 5 dagen na de behandeling last van blijven houden. Om een eventuele zwelling te verminderen kunt u de eerste dag het gezicht wat afkoelen. U doet een paar ijsklontjes in een plastic zakje en stopt dit in een washandje. Houd het washandje tegen het gezicht, op de plaats waar u behandeld bent. Maak het gezicht niet al te koud, want hierdoor kan de zwelling toenemen. De pijn kunt u tegengaan met Paracetamol (liever geen aspirine). Dit is te verkrijgen bij apotheker en drogist.

Soms is de wond gehecht. Het hierbij gebruikte draad lost vanzelf op, tenzij de tandarts u verteld dat dit niet het geval is; dan krijgt u een controle-afspraak voor het verwijderen van de hechting.

Wanneer na het verwijderen van het gaasje het bloeden niet stopt, kunt u gebruik maken van het door ons aan u meegegeven gaasje. Vouw dit tot een klein propje en leg dit nogmaals op de wond. Daarna oefent u harde druk op de wond door stevig dicht te bijten. Dit houdt u nog een half uur vol. Mocht na het wederom verwijderen van het gaasje de bloeding nog niet gestopt zijn, dan neemt u contact met ons op. Ook wanneer de zwelling van uw gezicht alsmaar toeneemt, als de pijnstillers niet voldoende helpen of als de lichaamstemperatuur oploopt tot boven de 39 C, kunt u bellen.

WORTELKANAALBEHANDELING

Bij u is er een wortelkanaalbehandeling gestart. Hieronder volgen enkele aanwijzingen die voor u van belang kunnen zijn.

Na de behandeling:

Als de verdoving is uitgewerkt kunt u alles weer eten en drinken. Alcohol en roken vertragen het genezingsproces en kunnen de pijn doen toenemen. Soms heeft u enkele dagen last van een wat vieze smaak in de mond. Dit is meestal het gevolg van het in de tand of kies ingesloten medicament.

Pijn kunt u tegengaan met Paracetamol, Ibuprofen of Aspirine. Dit is te verkrijgen bij apotheker en drogist. Soms wordt de tand of kies opengelaten om het vuil eruit te kunnen laten komen. Het helpt als u aan de desbetreffende tand of kies zuigt. Zorg dat u het gaatje open houdt door het goed schoon te houden.

Na het starten van een wortelkanaalbehandeling krijgt u meestal een vervolgafspraak. De tand of kies wordt dan afgevuld en krijgt een definitieve vulling. Mocht na de start van de wortelkanaalbehandeling de zwelling alsmaar toenemen, dan kunt u contact met ons opnemen. Ook als de lichaamstemperatuur oploopt tot 39 C of meer kunt u ons bellen.

In sommige gevallen besluit de tandarts u een antibioticakuur mee te geven. Slik drie maal daags vóór de maaltijd één capsule, 5 dagen lang. Maak deze kuur volledig af! Ook als de pijn reeds is verdwenen (wijk hier alleen vanaf als de tandarts anders beslist).

PROTHESE

Als er bij u een nieuwe prothese is geplaatst of de oude is voorzien van een nieuwe laag (rebasing), dan kan het gebeuren dat er na een tijdje mee te hebben gegeten, er drukplaatsen ontstaan. Dit zijn blaartjes waar de prothese te hard tegen het tandvlees aandrukt. Wacht niet langer en bel gerust even voor een afspraak. Het is voor ons een hele kleine moeite om u van de pijn af te helpen. En de pijn verdwijnt zelden vanzelf!

PIJNSTILLERS

Er zijn vele pijnstillers op de markt, maar de voorkeur gaat uit naar Paracetamol. Soms krijgt u een recept mee voor een andere pijnstiller.

Lees in alle gevallen goed de gebruiksaanwijzing en overschrijd de aangegeven hoeveelheid niet!